Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP – hm. Tomasz Sych
Dziekan Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka – dr Paweł Wiśniewski
serdecznie zapraszają na konferencję pt.
„O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”
która odbędzie się w siedzibie Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie
(budynek Inkubatora Technologicznego ul. Frezerów 3)
w dniu 15 marca 2024 r. o godzinie 9:30
09:00-9:30 | Rejestracja uczestników. |
09:30-10:00 | Otwarcie Konferencji: dr Paweł Wiśniewski – Dziekan Wydziału Lubelskiego Uczelni Korczaka, hm. Tomasz Sych – Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP. |
10:00-10:20 | “Od Harcerstwa do pasji…” – prof. Mirosław Grewiński Rektor Uczelni Korczaka. |
10:20-10:40 | „Korczakowska i harcerska pedagogika jako inspiracje w mierzeniu się z wyzwaniami społeczeństwa informacyjnego” – dr Konrad Ciesiołowski Uczelnia Korczaka w Warszawie. |
10:40-11:00 | „Wielość i różnorodność ruchu harcerskiego i skautowego w Polsce” – dr hm. Katarzyna Marszałek. |
11:00-11:20 | “Idee Janusza Korczaka inspiracją dla zmian w edukacji” – dr Jolanta Nowosielska Dziekan Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie Uczelni Korczaka, Dyrektor Korczakowskiej Szkoły Marzeń w Olsztynie. |
11:20-11:40 | Harcerski System Wychowawczy – mgr hm. Anna Zabielska. |
11:40-12:10 | Przerwa kawowa. |
12:10-12:30 | “Specjalności w harcerstwie – kompetencje na całe życie” – mgr phm. Jacek Zagożdżon. |
12:30-12:50 | “Czego nauczyłam się w harcerstwie. Kompetencje, a prowadzenie biznesu” – mgr Marika Zaprawa. |
12:50-13:10 | “Współpraca harcerzy z samorządem lokalnym na przykładzie Miasta Biała Podlaska – phm. Michalina Barabaniec. |
13:10-13:30 | Przerwa kawowa. |
13.30-13.50 | “Dobrostan dzieci i młodzieży przed i po pandemii a prawa dziecka” – dr hm. Katarzyna Marszałek. |
13:50-14:10 | “Trzy pióra – sprawności na całe życie” – mgr Alicja Pazur. |
14:10-14:40 | Dyskusja, podsumowanie Konferencji. |
kiedy Jan Zamoyski w 1600 roku kreślił w akcie fundacyjnym Akademii Zamoyskiej słowa „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”, zapewne nie przypuszczał, że będą one aktualne ponad 400 lat później. Wiele zmieniło się w tym czasie, ale edukacja ciągle była najważniejszym elementem naszego państwa. Niezmiennie budowała przyszłość kolejnych pokoleń. Zmianom podlegały jednak jej kierunki. Działania te były konieczne, aby szkoły mogły wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności adekwatne do ciągle rozwijającego się świata. Wszystkie zatem instytucje wspierające edukację nie szczędziły sił i środków na dostosowanie kształcenia do możliwości i potrzeb zarówno państwa, jak i obywateli. To zadanie także współcześnie jest aktualne. Ciągle poszukujemy nowych dróg, zawierających drogowskazy dla uczniów szkół na wszystkich poziomach edukacyjnych. Mając w pamięci słowa hetmana Jana Zamoyskiego, Chorągiew Lubelska ZHP oraz Uczelnia Korczaka Wydział Nauk Humanistyczno – Społecznych w Lublinie postanowili wesprzeć nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym, proponując niezawodne narzędzia do pracy.
Już dziś zapraszamy Państwa na konferencję „O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”, która odbędzie się 15 marca 2024 roku na Wydziale Nauk Humanistyczno – Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka ul. Frezerów 3 w Lublinie.
Z ogromną satysfakcją obserwujemy, że powstałe ponad 100 lat temu metody nie przeterminowały się. Organizacje harcerskie skupiają w swoich szeregach ponad 100 000 dzieci i młodzieży z radością poświęcających swój wolny czas na doskonalenie umiejętności pracy w grupie, kierowania zespołem, znajdywania dróg wyjścia z sytuacji trudnej czy radzenia sobie z zadaniem pod presją czasu. Powstała ponad 30 lat temu Uczelnia Korczaka i Korczakowskie Szkoły Marzeń z powodzeniem wprowadzają w życie idee Janusza Korczaka, jakimi były i są wychowanie przez szacunek, wolność i dialog, które ma pobudzać osobowość i charakter. Korczak czynił dzieci współodpowiedzialnymi za rezultat wychowania, stawiając ich na równi z dorosłymi. Podkreślał wzajemny wpływ dziecka i dorosłego na siebie. Zwracał uwagę na ważną rolę rodziców w procesie wychowawczym, apelował do nich o większe zainteresowanie się przeżyciami własnych dzieci. W obu metodach nadrzędnym zadaniem opiekuna-wychowawcy jest wspieranie rozwoju wychowanka.
Oczywistym jest, że te umiejętności wpisują się w mapę kompetencji kluczowych, które są wyznacznikami współczesnej edukacji.
Szanowni Państwo, mamy nadzieję, że pomni słów Janusza Korczaka „Dzieci rodzą się ze skrzydłami, nauczyciele pomagają im je rozwinąć” przybędziecie niezawodnie na spotkanie stanowiące most do przyszłości naszego państwa.
dr Paweł Wiśniewski – Dziekan Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka
hm. Tomasz Sych – Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP