Start Konferencja pt. „O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”

Konferencja pt. „O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”

Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP – hm. Tomasz Sych
Dziekan Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka – dr Paweł Wiśniewski

serdecznie zapraszają na konferencję pt.

„O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”

która odbędzie się w siedzibie Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie
(budynek Inkubatora Technologicznego ul. Frezerów 3)
w dniu 15 marca 2024 r. o godzinie 9:30

Patronat medialny:

 

 

ProgramWprowadzenieZgłoszenia
09:00-9:30 Rejestracja uczestników.
09:30-10:00 Otwarcie Konferencji: dr Paweł Wiśniewski – Dziekan Wydziału Lubelskiego Uczelni Korczaka,
hm. Tomasz Sych – Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP.
10:00-10:20 “Od Harcerstwa do pasji…” – prof. Mirosław Grewiński Rektor Uczelni Korczaka.
10:20-10:40 „Korczakowska i harcerska pedagogika jako inspiracje w mierzeniu się z wyzwaniami społeczeństwa informacyjnego” – dr Konrad Ciesiołowski Uczelnia Korczaka w Warszawie.
10:40-11:00 „Wielość i różnorodność ruchu harcerskiego i skautowego w Polsce” – dr hm. Katarzyna Marszałek.
11:00-11:20 “Idee Janusza Korczaka inspiracją dla zmian w edukacji” – dr Jolanta Nowosielska Dziekan Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie Uczelni Korczaka, Dyrektor Korczakowskiej Szkoły Marzeń w Olsztynie.
11:20-11:40 Harcerski System Wychowawczy – mgr hm. Anna Zabielska.
11:40-12:10 Przerwa kawowa.
12:10-12:30 “Specjalności w harcerstwie – kompetencje na całe życie” – mgr phm. Jacek Zagożdżon.
12:30-12:50 “Czego nauczyłam się w harcerstwie. Kompetencje, a prowadzenie biznesu” – mgr Marika Zaprawa.
12:50-13:10 “Współpraca harcerzy z samorządem lokalnym na przykładzie Miasta Biała Podlaska – phm. Michalina Barabaniec.
13:10-13:30 Przerwa kawowa.
13.30-13.50 “Dobrostan dzieci i młodzieży przed i po pandemii a prawa dziecka” – dr hm. Katarzyna Marszałek.
13:50-14:10 “Trzy pióra – sprawności na całe życie” – mgr Alicja Pazur.
14:10-14:40 Dyskusja, podsumowanie Konferencji.
Szanowni Państwo,

kiedy Jan Zamoyski w 1600 roku kreślił w akcie fundacyjnym Akademii Zamoyskiej słowa „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”, zapewne nie przypuszczał, że będą one aktualne ponad 400 lat później. Wiele zmieniło się w tym czasie, ale edukacja ciągle była najważniejszym elementem naszego państwa. Niezmiennie budowała przyszłość kolejnych pokoleń. Zmianom podlegały jednak jej kierunki. Działania te były konieczne, aby szkoły mogły wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności adekwatne do ciągle rozwijającego się świata. Wszystkie zatem instytucje wspierające edukację nie szczędziły sił i środków na dostosowanie kształcenia do możliwości i potrzeb zarówno państwa, jak i obywateli. To zadanie także współcześnie jest aktualne. Ciągle poszukujemy nowych dróg, zawierających drogowskazy dla uczniów szkół na wszystkich poziomach edukacyjnych. Mając w pamięci słowa hetmana Jana Zamoyskiego, Chorągiew Lubelska ZHP oraz Uczelnia Korczaka Wydział Nauk Humanistyczno – Społecznych w Lublinie postanowili wesprzeć nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym, proponując niezawodne narzędzia do pracy.

Już dziś zapraszamy Państwa na konferencję „O skuteczności metody harcerskiej i pedagogiki Korczaka”, która odbędzie się 15 marca 2024 roku na Wydziale Nauk Humanistyczno – Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka ul. Frezerów 3 w Lublinie.

Z ogromną satysfakcją obserwujemy, że powstałe ponad 100 lat temu metody nie przeterminowały się. Organizacje harcerskie skupiają w swoich szeregach ponad 100 000 dzieci i młodzieży z radością poświęcających swój wolny czas na doskonalenie umiejętności pracy w grupie, kierowania zespołem, znajdywania dróg wyjścia z sytuacji trudnej czy radzenia sobie z zadaniem pod presją czasu. Powstała ponad 30 lat temu Uczelnia Korczaka i Korczakowskie Szkoły Marzeń z powodzeniem wprowadzają w życie idee Janusza Korczaka, jakimi były i są wychowanie przez szacunek, wolność i dialog, które ma pobudzać osobowość i charakter. Korczak czynił dzieci współodpowiedzialnymi za rezultat wychowania, stawiając ich na równi z dorosłymi. Podkreślał wzajemny wpływ dziecka i dorosłego na siebie. Zwracał uwagę na ważną rolę rodziców w procesie wychowawczym, apelował do nich o większe zainteresowanie się przeżyciami własnych dzieci.​ W obu metodach nadrzędnym zadaniem opiekuna-wychowawcy jest wspieranie rozwoju wychowanka.

Oczywistym jest, że te umiejętności wpisują się w mapę kompetencji kluczowych, które są wyznacznikami współczesnej edukacji.

Szanowni Państwo, mamy nadzieję, że pomni słów Janusza Korczaka „Dzieci rodzą się ze skrzydłami, ​nauczyciele pomagają im je rozwinąć”​ przybędziecie niezawodnie na spotkanie stanowiące most do przyszłości naszego państwa.

dr Paweł Wiśniewski – Dziekan Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych w Lublinie Uczelni Korczaka
hm. Tomasz Sych – Komendant Chorągwi Lubelskiej ZHP

Zgłoszenia na konferencję przyjmujemy za pomocą formularza: https://forms.gle/QN4Dvj8hTtUtrHCG9